Profilreklam är ett alldeles utomordentligt sätt att marknadsföra sitt företag på då man gör sig ett gott namn på flera olika plan: man gläder kunder och kollegor, man syns överallt – till och med på mottagarens fritid och det är ett mycket billigare sätt att göra reklam än till exempel Tv-reklam och tidningsannonser. Ytterligare en aspekt är att detta är en typ av marknadsföring som fungerar både direkt och indirekt: direkt då logon är tryckt på produkten och indirekt då produkten i sig inte nödvändigtvis har med företagets varor och tjänster att göra men ändå fungerar som god marknadsförare av ditt namn.
Det finns massor av produkter som man kan ha reklam på och det är viktigt att man noga tänker igenom vem man vill nå med den. Det är kanske inte världens mest effektiva sätt att ge gratischoklad till ett gym eller en bantningsförening och att dela ut fotbollströjor på en matmässa är inte heller den bästa idén – där skulle däremot chokladen passa bra.
Pennor fungerar överallt och det är just det som är så smart med att dela ut dem som profilreklam. Inte nog med att de är smidiga och lätta, de har ändå tillräckligt med tryckyta för att man skall få plats med både sin logo och kontaktinformation som till exempel telefonnummer, email och webbsida. Man kan till och med trycka en liten bild eller en slogan på en penna. Vilken slags penna man än väljer att beställa och hur man än vill att den skall se ut så är det ett faktum att man alltid behöver skriva och anteckna saker, oavsett branch. För att återgå till de föregående exemplen så är det lätt att se att en penna hade passat alldeles utmärkt i alla tre sammanhangen: på gymmet vill man anteckna sina resultat, på bantningsföreningen vill man göra anteckningar och på mässan ta viktig kontaktinformation. Med andra ord är en reklampenna den perfekta gåvan då den passar precis alla människor och branscher.